10 marketinških veština bez kojih danas ne možete da vodite kampanju

marketing vestine

Da li ste se ikada zapitali koje su to veštine koje marketing kampanju čine uspešnim? Jedini pravi odgovor na ovo pitanje, da su one drugačije nego one koje su se koristile pre nekoliko godina. Naime, marketinška industrija je u stalnom evolucijskom stanju. Redovno se pojavljuju novi trendovi i brzo se menja način na koji se komunicira sa publikom. 

Danas ćemo vam detaljno razjasniti koje su to bitne veštine koje svaki moderan marketar treba da poseduje ne bi li bio u toku sa savremenim marketingom. Bilo da ste marketinški menadžer koji pokušava da stvori raznovrsni tim, ili pak asistent koji traži savršeni prostor za pravljenje reklame, ove su vrhunske marketinške veštine na koje morate da obratite pažnju. 

Podelićemo ih u dve grupe, na tzv. tvrde veštine, ili one koje se stiču učenjem, i meke, tj. one koje zavise od osobina marketara. 

Tvrde veštine 

Ovde se pre svega misli na specifične veštine koje se mogu naučiti, a to su: pisanje, matematika, gramatika ili npr. kucanje. Tvrde veštine koje se koriste u marketingu su opipljive i merljive, a ovo su neke od njih: 

1. Analiza podataka 

Analiziranje podataka postalo je bitna komponenta rasta poslovanja. Čak 64% marketing menadžera se slaže da je oglašavanje vođeno podacima ključno za uspeh na globalnom nivou. 

Bez obzira da li kreirate sadržaj, marketing proizvod ili vam je zadatak da nađete potencijalne klijente, morate biti u mogućnosti da merite i analizirate svoje kampanje koristeći određene metričke podatke. Naravno, neće svaki marketar biti majstor za analizu podataka, ali makar moraju razumeti razne alate i metrike. 

Savet: Kada se prijavljujete za marketinške poslove, budite sigurni da vaša biografija i motivaciono pismo sadrže konkretne reference metrike uspeha. Umesto da npr. kažete „Poboljšao sam organski saobraćaj na veb stranici kompanije putem različitih SEO alata“, recite sledeće: „Moja SEO analiza dovela je do 70% rasta organskog saobraćaja na poslovnoj veb stranici kompanije za koju sam radio.“ 

2. Pisanje i kreiranje sadržaja 

Reklamni sadržaj je osnovni deo svake dobro marketinške organizacije. Za razliku od drugih marketinških veština, efikasno pisanje je izrazito ljudska veština koja se ne može automatizovati. Ova veština je neophodna svakoj firmi ili organizaciji, jer bez obzira na ulogu i funkciju vašeg poslovanja, marketar mora biti u stanju da efikasno saopšti svoje ideje i ponude. 

Savet: Kada se prijavljujete za bilo koji posao u sferi marketinga, obavezno naglasite svoje verbalne i pismene veštine. Ne bi bilo loše da predate i kopiju nekog svog rada, čak i ako ih poslodavac nije naveo kao obavezne u oglasu za posao za koji konkurišete. 

marketing kampanja
ma

3. SEO  

Savremeni kupci većinu poslova obavljaju preko interneta – bilo da istražuju proizvod i potencijalne prodavce ili jednostavno kupuju robu. Baš zbog toga, SEO (Search engine optimization ili Optimizacija veb stranice za pretraživač) je jedan od najbitnijih u bilo kom tipu digitalnog marketinga. 

Nekada je ova veština bila samo bitna za članove jednog dela tima u firmi, dok danas svi marketari treba dobro da razumeju SEO, pre svega zbog plasmana na Google pretraživaču. 

Savet: Ako još niste upoznati sa SEO-om, obavezno iščitajte ili uplatite kurs o istom, pre razgovora za bilo koji posao. Na taj način ćete biti spremni da odgovorite na bilo koje SEO pitanje, ali i da razgovarate o njegovoj važnosti za savremeni marketing. 

4. Društvene mreže 

Društvene mreže su promenile način na koji ljudi komuniciraju sa omiljenim brendovima na internetu. Tako su transformisao i način na koji trgovci komuniciraju sa ciljnom publikom.  

Većina preduzeća ima posebne timove koji vode brigu o društvenim mrežama. Međutim, od ključnog je značaja da svi marketinški stručnjaci razumeju kako da efikasno koriste društvene medije. Platforme poput Twittera, Facebooka, Instagrama i slične, omogućuju poslovanjima da se umrežavaju, komuniciraju sa publikom i dele dragoceni sadržaj.  

Savet: Pre nego što se prijavite za neku poziciju u marketingu, pogledajte sopstvene profile po društvenim mrežama i budite sigurni da izgledaju dobro i profesionalno. Iako vam poslodavac to neće priznati, većina će vas proveriti na pomenutim platformama. 

5. Tehnološke sposobnosti 

Tehnologija je ona zbog koje se marketing menja iz dana u dan. Naime, čak 55% B2B kompanija koristi marketinšku automatizaciju kao deo svoje strategije, a to je samo jedan od mnogih alata koji poslodavci koriste, dok drugo uključuje: veb analitiku, alate za upravljanje društvenim mrežama, platforme za marketing putem mejla i slično. 

Savet: U svojoj prijavi za posao, navedite različite alate i platforme koje ste koristili ranije. Tako ćete mogućem budućem poslodavcu dati do znanje da ste upoznati sa uobičajenom marketinškom tehnologijom. 

Mekane veštine 

Verovali ili ne, teže je kvalifikovati mekane marketinške veštine, od tvrdih. Pre svega jer ove uključuju lične osobine kao što su iskrenost, vođstvo, radna etika i slično. Neke od njih su sledeće: 

marketing

1. Fleksibilnost 

Savremeni marketari moraju neprestano preuzimati nove zadatke i odgovornosti kao reakciju na promenljivo tržište. Uloga nekog člana tima, kada se prvi put pridruži timu, često izgleda skroz drugačije nego što će biti nekoliko meseci kasnije. 

Savet: Kada se prijavljujete za novo radno mesto, obavezno prikažite rast koji ste ostvarili tokom karijere. Bilo da to učinite u biografiji ili im lično objasnite kako ste rasli kroz pozicije do pozicije. Obavezno navedite konkretne primere brzog uklapanja i fleksibilnosti na novom radnom mestu. 

2. Intuicija 

Prethodno smo naveli da analiza podataka treba da pokrene većinu savremenih marketinških inicijativa. Međutim, marketari često dođu u situaciju u kojoj nemaju potrebne podatke na osnovu kojih bi mogli da donesu odluku. U tim slučajevima instinkti i intuicija je ono što pomaže da se donese ispravna odluka. Marketari koji imaju dobru intuiciju su najdragoceniji igrači bilo kog marketinškog tima. 

Za razliku od drugih mekanih veština, intuicija se može poboljšati kroz iskustvo. Naime, kako marketari nauče više o svojoj ciljnoj publici i industriji, oni će imati više samopouzdanja da veruju u sopstveni sud.  

Savet: Iako je ovu posebnu marketinšku veštinu teže demonstrirati, možete pokazati svoju intuiciju tokom intervjua. Navedite primer iz prošlosti, kao i ono što vas je navelo da donesete tu odluku. 

3. Emocionalna inteligencija 

Emocionalna inteligencija je definisana prirodnom sposobnošću čoveka da prepozna, razume i upravlja sopstvenim emocijama, kao i sposobnost da razume i utiče na emocije drugih. Ovo je jedna od najnevidljivijih, a opet veoma važnih marketinških veština koje zaposleni može da poseduje.  

Marketari sa jakom emocionalnom inteligencijom mogu prepoznati šta kupca tera na akciju, šta ih čini srećnim ili frustrira. Pomaže im da se saosećaju sa publikom, što može doprineti uspešnim oglašavanjem. 

Savet: Tokom razgovora za posao pokažite emocionalnu inteligenciju. To možete učiniti da kada vam onaj s druge strane stola spomene da traže nekog ko dobro funkcioniše u timu, vi kažete sledeće: „Čini se da vaš tim uspeva zbog timskog rada i to mi je zaista važno, jer sam i sam takav. Uživam u stalnom protoku ideja između članova tima, jer tako se stvaraju najbolje marketing kampanje.“ 

4. Saradnja 

Snažan marketinški tim ne sastoji se od grupe pojedinaca sa nezavisnim ciljevima. Naime, marketinški uspeh se oslanja na članove tima koji zajedno rade na ispunjenju zajedničkih ciljeva i postizanju ukupnog rasta poslovanja. 

Uspešan marketar ima snažne profesionalne veze sa svojim kolegama. Oni poštuju metode svojih članova tima, dele ideje, traže povratne informacije i nude pomoć u teškim situacijama.  

Savet: Pokažite sposobnost saradnje tako što ćete deliti primere različitih timova, projekata i odbora koje ste vodili. Iako ne želite da kreditirate sav uspeh celokupnoj grupi, oni koji zapošljavaju žele da znaju da ste u mogućnosti da sarađujete sa drugima da biste rešili problem. 

5. Radoznalost 

Važnost radne etike se podrazumeva, ali radoznalost je podjednako važan kvalitet koji se često gura na stranu. Za održivost rasta morate vremenom pokupiti nove marketinške veštine i informacije, a to možete učiniti samo ako ste iskreno znatiželjni o svojoj industriji i karijeri. 

Radoznali marketari ne fokusiraju se samo na zadatak koji je trenutno pred njima, već ulažu izvan svoje zone komfora, proučavaju trendove u industriji, prate konkurenciju i često smisle najbolje i najjednostavnije ideje. Sve to ih čini vrednim igračem bilo kog marketinškog tima. 

Savet: Pokažite radoznalost tokom intervjua za posao, tako što ćete iskazati interesovanje za mogućnost rasta kompanije. Objasnite svoju spremnost da učinite sve što je u vašoj mogućnosti da stignete do tog cilja. 

Ključne veštine marketinških giganata 

Ne kažemo da svi marketari moraju da imaju sve navedene veštine, jer je prirodno da nešto neko neume. Naime, odličan marketinški tim nije sastavljen od identičnih zaposlenih, već pojedinaca čije snage i slabosti su spoj jedne savršene celine.