Boja nije samo boja u svetu marketinga

by Tijana S.
Vreme čitanja: 5 minuta

Logo je vaša lična karta u bilo kom poslovanju. Na osnovu njega vas ljudi pamte, a najznajčajniji njegov segment je svakako boja.  Boje bude emocije kod publike i zbog toga je veoma bitno da svoj logo obojite pravom nijansom za vaše poslovanje, jer su one veoma moćan marketinški alat.

Verovali ili ne, istraživanje američke agencije za marketing WebPageFX su pokazala da čak 93% ispitanika proizvod bira na osnovu njegovog spoljasnjeg izgleda, a od njih 84,7% će se odlučiti između dva slična proizvoda različitih firmi na osnovu boje loga. Baš zbog toga u marketingu kao nauci postoji čitavo jedno poglavlje o bojama.

Većina poznatih restorana brze hrane koristi kombinaciju  žute, narandžaste i crvene, jer one podstiču glad, da brže nešto pojedete i što pre odete – odličan spoj boja za logo u ovakvom biznisu.

Pre nego što odaberete boju treba da znate njena značenja, ali i još nešto. Morate tačno znati gde želite da vaš biznis vrši ekspanziju, jer u različitim kulturama neke boje se drugačije tumače. Ne predstavlja u svakoj kulturi crna boja žalost, niti žuta radost.

Još nešto, istraživanje KISSmetricsa je pokazalo da žene vole plavu, ljubičastu, rozu i zelenu, a ne vole narandžastu, smeđu i sivu. Dok jači pol voli plavu, zelenu i crnu, a ne voli smeđu, narandžastu i ljubičastu. Sada bi neko pomislio da nikako ne treba da koristi narandžastu, ali tu se varate, jer mnoga velika imena su svoj logo obojili baš ovom bojom.

Evo kako deluje na klijenta ili potrošača koja boja:

Plava

Skype, Facebook, Twitter, LinekdIn, Dell su samo neke od kompanija poznatih širom sveta koji su svoj logo obojili u plavo. Njihov odabir boje nije slučajan, jer je naučno dokazano da plava boja pozitivno utiče na stres i snižava krvni pritisak. Plus, budi osećaje kao što su poverenje, pripadnosti, svežiine i sigurnost, a stimulira i produktivnost. Većina mladih ovu boju povezuje sa zrelošću.

Plava boja zbog toga što uliva povrenje i osećaj sigurnost je uglavnom dominatna u mnogim bankama.

Zanimljivo je kako se vlasnik Facebook-a, Mark Zauckerberg, odlučio baš za plavu boju. Naime, delimično je daltonista, ne vidi crvenu i zelenu, pa je zato odabrao baš plavu.

Plavu nikad ne treba da koristite ako su vaš biznis restorani, jer obuzdava apetit.

Žuta

IMDb, National Geographic, Nikon, Cat, kao i mnogi drugi su se opredelili za žutu boju. Gledanjem u žuto povećava se uzbuđenost, ali kod publike budi i osećaje kao što su optimizam, veselost, sreća i nada. Nauka kaže da ubrzava rad nervnog sistema.

Žutu nikako ne treba koristiti ako su vaši proizvodi namenjeni deci, jer uglavnom kod istih izaziva plakanje.

Crvena

Coca Cola, KFC, YouTube, CNN,H&M, McDonald’s, Ray Ban i još mnogi drugi su obojili svoj logo u crveno. Baš kao i žuta, i crvena budi osećaj uzbuđenosti, ali i budi emocije ljubavi, agresije, strasti, brzine, opasnosti i moći. Međutim, sve kompanije koje su se opredelile za crveni logo su čvrsto verovale da će izazvati samo pozitivne emocije i slobodno možemo reći da su u tome uspele.

Zanimljivo je da je naučno dokazano da crvena boja izaziva osećaj gladi, pa je baš zbog toga većina restorana obojila svoj logo u nju.

Takođe, stvara osećaj hitnosti, pre svega zbog Crvenog krsta. U ljudskoj psihi crvena i hitno su povezani. Zbot toga su raspordaje uvek obeležene njome.

Zelena

Starbucks, Android, Animal Planet, Lacoste, Heineken, John Deer  i još mnogi su se odlučili da zelena boja preovlada u njihovom zaštitnom znaku. Zelena je pre svega antistres boja i naravno prva asocijacija na nju nam je priroda, pa samim tim i smirenost. Pored toga odaje svežinu, rast i obilje. Takođe, ona je simbol za novac, sreću, zdravlje i lagodan život. Zbog toga je koriste kompanije u turizmu, medicinske ustanove, ekološke organizacije, istraživački i obrazovani centri…

Ljubičasta

Milka, Viber, Yahoo su samo neke od velikih kompanija koje su se odlučile da im logo bude ljubčast. Naime, po nauci, ljubčasta boja  podstiče kreativnost i da se reši neki problem, ali i budi osećaj otmenosti, bogastva, arogancije, dostojanstva i misterije. U marketingu njeno značenje je kreativnost.

Narandžasta

Fanta, Amazon, Harley Davidson, TNT, Blogger,kao i mnogi druga širom sveta poznata imena u biznisu imaju logo sa narandžastom osnovom ili neki detalj obojen u nju.  Budi osećaj entuzijazma, ali i daje ljudima energiju. Pored toga sinonim je za razigranost, toplinu i živost.

Narandžastu ljudska psiha povezuje i sa opreznošću.

Crna

Chanell, Lous Vitton, Lancome, Mercedes Benz, Black Berry, Zara, Burberry su samo neki koji su obojili svoj logo u crno, a to nije ni najmanje slučajno. Crna simbolizuje autoritet, sofistivciranost, moć, elegantnost, misterioznost, zavodljivost, preciznost, profesionalnost i stabilnost. Crnu boju vole da „koriste“ još i finansijske firme, građavinske, naftne industrije…

Nemojte je previše koristiti, jer može imati suprotan efekat – uplašiti ljude.

Roza

Najčešće poslovanja čije su žene najveći potrošači obojila je svoj logo u rozo. Budi osećaj bezbednosti, a simbolizuje nežnost i milost. Barbie je samo jedna od kompanija koja se odlučila za ovu boju.

Bela

Bela se uglavnom koristi u kombinaciji sa nekom drugom bojom. Simoblizuje moralnu čistoću, nevinost, svetost i mladost. Koristi se kako bi predstavila odsutnost boje i neutralnost.

Siva

Morate biti oprezni, ako je koristite u predstavljanju svoje kompanije. Simoblizuje bezvremenost i praktičnost, ali prviše sive stvara osećaj ništavila.

Zlatna

Omiljena je za pozadinu logoa mnogih modnih brendova, a često je koriste za ekskluzivne linije svog brenda. Zlatna boja budi osećaj prestiža i glamura.

Srebrna

Baš kao i zlatnu, i srbrnu vole modni brendovi, ali i najbolji u tehnologiji. Srebrna boja simoblizuje prestiž i hladnoću.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x