Kako napraviti dobar poslovni plan

Svaki biznis mora imati pisani poslovni plan. Bilo da se radi o usmeravanju ili privlačenju investitora, poslovni plan je od vitalnog značaja za uspeh vaše firme.

Nije bitno da li počinjete novi biznis ili želite da oživite već postojeći, poslovni plan vam je neophodan da bi lakše došli do željnog cilja.

Zašto je važno da imate poslovni plan?

Mnogi smatraju da im poslovni plan ne treba jer će sva potrebna sredstva za pokretanje novog poslovanja ili oživljavanje starog dobiti od prijatelja ili rođaka. Međutim, poslovni plan je mnogo više od „ulaznice“ za dobijanje kredita od banke.

Biznis plan možete koristiti za praćenje napretka, kontrolisanje sopstvenog poslovanja, kao alat za prodaju i regrutovanje novih investitora. Pisanje plana prisiljava vas da pregledate sve stavke odjedanput: svoju vrednost, tržišne mogućnosti, operativni plan, finansijski plan i kadrovski plan.

[crp]

Sve to će vam pomoći da bolje sagledate veze između prethodno navedenih segmenta. Na primer, ako vaš marketinški plan projektuje 10.000 kupaca u naredne dve godine, a pri tome plan zapošljavanja predviđa dva prodavca, onda je logično da se zapitate kako dva prodavca mogu dobro da usluže 10.000 kupaca.

Pre nego što krenete sa pisanjem poslovnog plana, treba da uradite tzv. „domaći zadatak“ i osmislite osnovnu strukturu vašeg poslovanja.

„Domaći zadatak“

1. Analizirajte potencijalno tržište za vaše poslovanje

Uzmite u obzir sve segmente potencijalne lokalne/globalne publike koja bi koristila vaše proizvode/usluge. Ova analiza mora biti više od pukog nagađanja. Potrebno je analizirati sekudarna istraživanja koja su prikupili spoljni posmatrači, kao i primarna koje ste prikupili sami svojim metodama i zapažanjima.

Razmotrite sledeće oblasti istraživanja:

  • Postoji li održivo tržište za proizvod i uslugu koju želite prodati?
  • Koje je dobi vaša ciljna grupa? Koje su struke?
  • Da li je vaš proizvod ili usluga privlačna samo određenoj grupi (etničkoj, ekonomski jakoj, religijskoj…)?
  • Da li je idealan klijent u vašem komšiluku ili bližem području?

2. Utvrdite veličinu potencijalnog tržišta

Važno je da budete što je moguće precizniji za koga je namenjen vaš proizvod. Na primer, ako želite da započnete proizvodnju sapuna, vi možete verovati da je svakom prljavom telu on neophodan. Međutim, ne možete početi sa celim svetom kao početnim tržištem. Morate da identifikujete manju, ciljnu grupu kupaca.

3. Identifikujte početne potrebe za pokretanje poslovanja

Nije bitno da li započinjete novi biznis ili oživljavate stari morate napraviti listu materijala koja će vam biti neophodna. Neki od njih mogu biti opipljivi, kao što je recimo kancelarijski pribor, dok su drugi neopipljivi, kao što je recimo vreme za stvaranje dizajna proizvoda.

4. Pripremite uzroke proizvoda

Dobro osmislite kako će izgledati vaš proizvod, koje materijale ćete koristit za njegovu proizvodnju, da li vam je potreban novac za istraživanje i razvoj kako biste ga poboljšalji, da li treba da zaposlite inženjera za izradu preciznih nacrta proizvodnje…

5. Istražite moguće lokacije za vaše poslovanje

Pozovite agenta za nekretnine i pogledajte maloprodajne prostore u naselju u kojem  želite da otvorite restoran na primer. Zabeležite svaki koji vam se svideo, a zatim procenite koliki vam prostor zaista treba i koliko novaca ste spremni da izdvojite. Tako ćete se najlakše odlučiti koji lokal da zakupite.

6. Odredite svoje početne troškove

Napravite listu svih materijalnih i nematerijalnih resursa koji su vam neophodni da bi pokrenuli svoj biznis. Ukupna procenjena cena svih navedenih stavki će postati vaš početni trošak.

7. Zamislite da ste potencijalni investitor

Sakupite što više korisnih i pouzdanih informacija. Nemote ignorisati stvarnost, već radite s njom. Zapitajte se možete li raditi bolje posao od konkurencije?

8. Indentifikujte potencijalne investitore

Banke i drugi izvori finansiranja ne pozajmljuju novac jer su ljudi sa zanimljivim poslovnim idejama fini, već prate specifične smernice koje im garantuju da će zaraditi novac ako ulože ili kreditiraju vaše poslovanje.

Struktura vašeg poslovanja

Definišite svoje poslovanje

Poslovni plan neće biti koristan dok ne budete znali svrhu svog poslovanja. Treba da postavite pitanja kao što su: Šta ćete postići za druge? Koje proizvode/usluge ćete proizvoditi/pružati? Zapišite sve specifične potrebe koje će vaša kompanija zadovoljiti. Potencijalni investitori treba da znaju da će vaše poslovanje biti smisleno i da se može prodavati publici koja može da koristi vaše proizvode/usluge. Zbog toga treba da se koncentrišete na spoljne potrebe koje će vaša kompanija ispuniti.

Izaberite pobedničku strategiju

Jednom kada uspostavite konkurentsku prednost koju vaše poslovanje nudi, moći ćete da izaberete najbolju strategiju do dođete do cilja. Iako postoji  milon vrsta biznisa, zapravo postoji samo nekoliko osnovnih strategija koje se mogu primeniti kako bi bilo koje poslovanje postalo uspešno. Da bi znali koja je strategija najbolja za vas, prvo morate da identifikujete konkurentsku prednosti za vaš proizvod/uslugu. To može uključivati dizajniranje posebnih funkcija na proizvodima ili superiorne karakteristike ( isporuka, niža cena…).

Napravite „skicu“ svoje firme

Razmotrite kako ćete zaposliti i organizovati svoje radnike. Kada dođete do ove faze razmišljanja o svom potencijalnom poslovnom konceptu, verovatno ćete imati dobru računicu o broju zaposlenih koji će vam biti neophodni, kao i o njihovim veštinama ne bi li vaše poslovanje bilo započeto. Imajte na umu da će se vaši početni planovi sigurno promeniti kako poslovanje raste, pa ćete možda morati da zaposlite više radnika.

Razmotrite praktična pitanja o vođenju poslovanja

Razmislite o svojoj ulozi lidera ili šefa posla. Odlučite kako ćete upravljati poslovanjem. Takođe, imajte na umu kako da rasporedite plate i nadnice, osiguranje zaposlenih, penzioni fond i potražite više informacija o poreskim pitanjima. Svaki investitor će želeti da zna da li ste sposobni da vodite posao. Takođe, želeće da znaju da li i oni treba da rade sa vama kao partneri ili je njihova uloga samo finansijska. Vaš plan mora da odredi ključne poslove upravljanja i uloge radnika.

Odlučite kakav će vam biti marketinški plan

Jedna od najčešćih grešaka u planovima je propust da se precizno opiše kako će se proizvod prezentovati publici i na koji način će doći do kupaca.  Razmislite dobro šta ćete reći da ubedite publiku da je vaš proizvod/usluga bolja od one što je nudi konkurencija. Ako trenutno nemate „rivala“ na tržištu, onda treba pravilno da objasnite svrhu i potrebu potrošača za proizvodom.

Pisanje poslovnog plana

1. Kostur plana uz pomoć prikupljenih informacija

Počnite sa kreiranjem svih podnaslova plana i stavljajte odgovarajuće informacije koje ste prethodno prikupili pod odgovarajući naslov. A onda napravite sledeće:

  • Napravite naslovnu stranicu i sadržaj
  • Napišite rezime u kojem ćete sumirati svoju viziju poslovanja koji pokrećete
  • Opišite proizvode i usluge, i naglasite zašto su jedinstvene
  • Obavezno ispišite marketinški plan kako ćete „osvojiti“ publiku
  • Operativni plan u kojem ćete predstaviti kako će se vaše poslovanje obavljati svakodnevno
  • Opišite strukturu vaše firme i filozofiju koju prati
  • Finansijski plan, u kojem ćete ilustrovati model rada za finansije i koje su tačno potrebe od investitora

2. Poslednje što radite je da napišete rezime

Rezime je u osnovi vaša karta s kojom „igrate“ kod investitora ili kod bilo koga koji čita poslovni plan. Tu treba da se sumira i artikuliše šta je to što je sjajno u vašem poslovanju i proizvodu/usluzi. Prema tome, pišite o viziji vaše firme i ka čemu težite.

3. Od skupljenih informacija pripremite nacrte

Učinili ste sav težak posao istražujući, sad je vreme da se poslovni plan spoji.  Stavite svoje ideje na papir. Jednom kada imate opšti obrazac, posle ga samo dopunjujete sa informacijama koje ste prikupili.

4. Prodajte sebe i svoje ideje

Ideja poslovnog plana je da se predstavite u najboljem svetlu. Talenti, iskustvo i entuzijazam koji doprinosi poslovanju koje započinjete moraju se predstaviti kao jedinstveni. Upravo je to ključ da pridobijete druge da finansiraju u vaš koncept. Treba da znate da investitori više ulažu u ljude nego u ideje. Vaša biografija će biti uključena u poseban dodatak na kraju plana, tako da sam plan nije mesto nije mesto za popisivanje svih poslova koje ste ikada imali ili uspeha koje ste dostigli.

5. Predstavite i objasnite finansijski plan

Imajući jasne, transparetne i realne finansijske informacije koje pokazuju da znate o čemu govorite i da ništa ne sakrivate je vaša „zlatna koka“. Tačnost vašeg finansijkog plana i njegovo prezentovanje je ključ za ubeđivanje investitora ili partnera da vam daju podršku.

Na kraju, napomenućemo da poslovni plan ne treba da bude predugačak. On jednostavno treba sažeto i jasno da prikaže sve gore navedene segmente. Samo s takvim planom ćete sigurno naći partnera ili investitora.

Adnativia Logo

Unapredite Svoje Oglašavanje - Pridružite se našoj Naprednoj Oglasnoj Platformi!

Prednosti Pridruživanja Platformi:

  • Moćni Alati za Oglašavanje: Koristite inovativne alate za dizajniranje i pokretanje efikasnih kampanja.
  • Ciljano Oglašavanje: Dostignite vašu ciljanu publiku uz naprednu analitiku i segmentaciju.
  • Podrška Eksperata: Profesionalna podrška za sve aspekte vaših oglašivačkih inicijativa.
  • Rezultati u Realnom Vremenu: Pratite učinkovitost vaših kampanja u realnom vremenu i prilagođavajte ih prema potrebi.

Započnite svoju oglašivačku revoluciju danas. Prijavite se i pokrenite kampanje koje će transformisati vaše poslovanje.

POKRENITE SVOJE KAMPANJE!

[crp]