Kompletan vodič za korišćenje korisničkog generisanog sadržaja (UGC)

by Tijana

Korisnički generisan sadržaj ( User Generated Content – UGC) je jedna od najpopularnijih tema digitalnog marketinga današnjice. Iako nije novi koncept, možemo slobodno reći da je korisnički generisani sadržaj započeo sa popularnošću društvenih mreža. Međutim, bez obzira koliko je popularan, još ne znaju uvek svi da ga koriste ili bar ne znaju da ga koriste pravilno. 

Šta je korisnički generisan sadržaj?  

Ako se vaše poslovanje nalazi na društvenim mrežama, a vi mislite da nikada ranije niste koristili korisnički generisan sadržaj, onda se varate. Sigurno ste ga koristili. 

Korisnički generisan sadržaj iliti popularni UGC je onaj koji je stvorila vaša publika. Mnoge kompanije ovakav tip sadržaja uzimaju zdravo za gotovo i ne uključuju ga u svoje marketinške strategije, a to je velika greška. Zašto? Naime, ovakav tip sadržaja donosi vam besplatne sadržaje, štedi novac i stvara za ostale korisnike dodatnu vrednost. 

Šta je sve UGC? 

UGC obuhvata sve sadržaje sa interneta koji su u vezi vas, a koji su postali korisnici. Na primer to su: Komentari na vašem blogu, objave na društvenim mrežama u kojima se vi spominjete, članci drugih blogera koji vas spominju, video zapisi publike koja spominje vaš brend, Instagram i Fejsbuk priče (Story), ilustracije i sve ostalo gde se spominje ime vašeg poslovanja ili brenda, a dolazi od kupaca ili korisnika. 

Zašto UGC? 

Istraživanja su dokazala da publika čak u 50% slučajeva više veruje sadržaju koji je postavio neko od njih, nego kad to učini kompanija ili brend. Tako da ako se pomenuti sadržaj dobro koristi, isti ima moć da kompaniju ili brend podigne na novi nivo. Najbolje od svega je to što ceo proces zahteva minimalan rad sa vaše strane. 

Najbolja dobit od UGC je ta što ga možete postaviti u „prvu liniju fronta“ u onlajn marketing strategiji vašeg preduzeća/brenda i to pre svega zbog autentičnosti koju pruža. 

Publici je dosadilo da sluša kako svaki brend/proizvod/usluga je „najbolja“ ili „jedinstvena“, što je jedan od glavnih stavki tradicionalnog marketinga. Vaši korisnici i kupci mogu da se zapitaju da ako je samo jedan proizvod najbolji, to znači da svi ostali lažu? Zato su naučili da im takav sadržaj (ako je u pitanju video sa tonskim zapisom) na jedno uvo uđe, a drugo izađe ili pak da im vid ne reaguje na takve stvari, već ga automatski preskače (ako je pisani sadržaj).  

Dok kad sadržaj postavi neko od njih, oni će hteti da vide ili čuju iskustvo drugih o vašem proizvodu/usluzi. Verovaće im jer to je glas nekog od njih, a ne od kompanije/brenda. 

Šta kaže statistika? 

  • Čak oko 86% potrošača (posebno milenijalci i generacija z) donose odluku da kupe proizvod ili koriste nečiju uslugu na osnovu UGC 
  • 66% kupaca veruje recenzijama koje su ostavili drugi kupci na društvenim mrežama, a to je čak 12% više nego onih koji veruju marketingu koji dolaze od strane brenda/kompanije 
  • 85% potrošača UGC smatra uticajnijim od svih ostalih vrsta sadržaja 

Motivišite publiku da koristi UGC 

Da li volite da ste glavni u poslu, pa da drugima date zadatke, a onda sedite i čekate da dobijete rezultate. E, korisnički generisan sadržaj je upravo to, a i jedan je od najjednostavnijih načina da vaš biznis dignete u visine. 

Sve što treba da uradite je da date podsticaj publici da stvara sadržaj o vama. To možete učiniti npr. tako što ćete: 

  • Nuditi besplatne uzorke vaših proizvoda ili usluga u zamenu za njihovo mišljenje o istom na internetu ( web stranici vaše firme, blogu ili pak društvenim mrežama) 
  • Nuđenjem nagrade publici koja komentariše i deli vaše objave ili blog tekstove. 
  • Napravite naticanje u kojem publika treba da pravi video zapis u kojem koristi vaš proizvod/uslugu 

Različiti tipovi UGC sadržaja 

Dok razmišljate koju vrstu sadržaja želite da vaša publika deli o vama, obavezno postavite sebi pitanje koji sadržaj je vredan deljenja (share) dalje. Nešto što bi drugima bilo zanimljivo i što bi rado delili po svojim profilima na društvenim mrežama. Što više korisnika interneta vidi sadržaj o vama to je veći plus za vas, jer sigurno dobijate novu publiku. 

Popularni Pawstruck (proizvođači „poslastica“ za pse) su od svoje publike tražili da im šalje fotografije i video zapise slatkih životinja ili njihovih kućnih ljubimaca, jer ko ne voli da gleda slatke životinje? Potom su taj sadržaj uparili sa recenzijama kupaca.  Od toga su napravili oglas na Fejsbuku koji je zaradio 30,3 % veću stopu klikova (CTR) od ranijih oglasa koje su postavljali na pomenutoj društvenoj mreži. 

UGC sadržaj se mora praviti bez većih troškova 

Kada birate vrstu UGC-a, pokušajte da izaberete nešto što ne zahteva puno ulaganja (ni novca ni vremena) od vaše publike.  

Uvek morate da imate na umu da sadržaj koji je stvorila publika nije novac. Ako na to gledate kao na besplatno oglašavanje i ništa više, vaše poslovanje/brend će se činiti neukusnim i jeftinim, pa cela akcija može imati kontraefekat.  

Naime, kada ljudi učestvuju u bilo kojoj vrsti takmičenja, oni to rade za nagradu i slavu, ali i za osećaj pripadnosti. Pokušajte da pozicionirate svoje poslovanje kao graditelj zajednice i na taj način ćete pokazati istinsku brigu o kupcima i korisnicima. 

Najbolji primer nam je pružio automobilski gigant Tojota (Toyota) u svojoj kampanji Universal Street Games koja nije imala nikakve veze sa automobilima. Umesto toga, imala je za cilj da poveže najbolje ulične muzičare, plesače i sportiste. Publika je kreirala sadržaj i rado ga delila sve vreme gledajući Tojotin logo i razmižljajući o brendu kao nekom ko brine za talente publike. 

Šta je trendi u UGC? 

Vizuelni sadržaj 

Publika najviše voli vizuelni UGC i ovaj trend će najverovatnije da nastavi da raste i u 2020. godini. Naime, više za stvaranje istog nisu potrebne profesionalne kamere i znanje za snimanje i uređivanje video sadržaja. Danas svaki pametan telefon može da kreira video zapis za nekoliko sekundi. 

Video zapisi stvarnih ljudi koji koriste vaš porizvod/uslugu stvoriće poverenje i autentičnost brenda kod publike. Na primer, GoPro’s YouTube kanal je u potpunosti posvećen korisničkim video klipovima. Prepun je autentičnog vizuelnog sadržaja i doživljaja korisničkih iskustva. Samo gledanjem nekoliko sekundi objave na pomenutom kanalu, podstiče gledaoca da zgrabi kameru i započne svoju avanturu. 

Držanje pažnje 

Naime, raspon pažnje kod prosečnog čoveka danas iznosi svega devet sekundi. Usput, potrošači su zaista neprestano bombardovani velikim brojem informacija, pa samim tim nemoguće je da obrate pažnju na sve što se dešava. 

Um savremenog čoveka naučio je da ignoriše pop-up oglase, banere i tome slično. Zbog toga morate koristiti mikro-momenat (kad ljudi uzmu svoj telefon/računar/tablet da potraže neko informacije ili da nešto kupe online). Naime, ako korisnik tokom takvog mikro trenutka pronađe vaš sadržaj (UGC ili drugi), imate veće šanse da ga pridobijete. 

Takođe, video sadržaj ne treba da bude dugačak, već veoma kratak. Poželjno je da bude smešan, iznenađujući ili pozitivan.  

Popularne platforme za UGC 

Tip UGC zavisi pre svega od ciljne grupe i platforme na kojoj nameravate da ga delite. 

Dve najpopularnije platforme svakako su Jutjub i Fejsbuk i koristi ih čak 73% publike srednje dobi, dok je kod milenijalaca i generacije z stvar drugačija. Naime, oni najviše vole Instagram i čak 71% njih ga redovno posećuje. 

Što se tiče ostalih platformi statistika kaže da su Tviteru naklonjeni 45% milenijalaca i 24% odraslih u dobu od 18 do 64 godine. Pinterest najviše vole žene, čak 41% njih.  

Sve navedene platforme su savršene za kreiranje i deljenje vizuelnog UGC. Izaberite samo platformu koja najviše odgovara vašoj publici, budite aktivni na njoj i napravite UGC kampanju koja prati trendove. Obavezno uključite u svoju kampanju i influensere. 

Influenser marketing nastavlja da beleži rast, pa se to očekuje i u 2020. godini. Bez obzira da li ćete angažovati svetski poznatog infulensera ili nekog mikro, uz pomoć njih sigurno možete očekivati veći ROI. 

UGC kreiran od strane influensera imaće veće šanse da privuče pažnju publike i da postane viralni sadržaj. 

Da li je UGC dobar za svakog? 

Naredna godina može biti godina kada će firme i brendovi u potpunosti prihvatiti UGC i uključiti ga u svoju marketing kampanju.  

Međutim, ikako neko brendovi poput GoPro i Ben&Jerry’s nemaju problem da podstaknu svoju publiku da stvara privlačan sadržaj, druge kompanije se mogu suočiti sa problemom.  

Nije svaki proizvod za UGC. Publici je dosadno da smišlja zanimljiv sadržaj o „dosadnim“ proizvodima, kao što su recimo: usisivač, četkica za zube, kancelarijski materijal… 

Na još nešto treba obratiti pažnju. Ne možete uvek isti UGC tražiti od publike locirane na različitim destinacijama, jer ono što je primamljivo npr. u Japanu nije i u Srbiji. Plus, publika voli da im se obraćate na njihovom maternjem jeziku. 

Družite sa svojom publikom 

Nakon što privučete pažnju publike sa uspešnom UGC kampanjom, na vama je da to iskoristite.  

Družite se sa publikom putem društvenih mreža. Budite pristupačni i autentični. Najvažnije je da budete sigurni da ste razvili UGC zabavan svima koji vas prate.  

Da li ste isprobali UGC kampanju? Ako jeste, napišite nam u komentaru kako je prošla. 

button-1

button-1

Preporučujemo

Leave a Comment

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.