Kompletan vodič za otvaranje preduzeća u 12 koraka

novo poslovanje

Svako može postati dobar preduzetnik. Nije nužno da imate fakultetsku diplomu, gomilu novca u banci ili poslovno iskustvo ne bi li započeli poslovanje koje može izrasti u sjajan poslovni poduhvat. Međutim, sigurno vam treba dobar plan i istinski rad kako bi dostigli taj cilj. 

Ako već vodite poslovanje, ali još ga niste dobro razvili, ovaj vodič će vam takođe pomoći da napravite imperiju. Sledećih jednostavnih 12 koraka morate napraviti ne bi li postali uspešni u poslovnom svetu: 

1. Dobro procenite sami sebe 

Započnite sa najosnovnijim pitanjem: Zašto želite da pokrenete ovaj posao? Odgovor na ovo pitanje pomoći će vam da tačno odredite kakav posao želite da započnete. Ako želite dodatni novac, onda treba da napravite nešto što vam neće oduzimati mnogo vremena, a opet će povećati vaše mesečne prihode. Dok ako želite više slobode, onda posao od 9 do 5 nije vam u opticaju, i tražićete da stvorite nešto gde se poslovanje pretežno vodi onlajn.  

Jednom kada dođete do glavne suštine, počnite sami sebi da postavljate još pitanja koja će vam pomoći da shvatite vrstu posla koju treba da započnete i šta vam je sve za to potrebno. 

  • Koje veštine posedujete? 
  • Šta je vaša strast? 
  • U čemu ste stručni? 
  • Koliko ste spremni da uložite u novo poslovanje? 
  • Kakav način života želite da živite? 
  • Da li ste spremni da postanete preduzetnik? 
[crp]

Budite brutalno iskreni u odgovaranju, jer će vam to stvoriti osnovu za sve što treba da uradite ne bi li došli do cilja. U suprotnom, neiskrenost vam kasnije može zadati prave muke. 

2. Razmislite o poslovnoj ideji 

nova firma

Da li već imate super poslovnu ideju? Ako je tako, čestitamo! Možete preći na sledeći korak.  

Ako ne, postoji mnogo načina da podstaknete mozak da krene da razmišlja u tom pravcu.  

  • Zapitajte se šta donosi budućnost. Koja tehnologija ili napredak su neophodni budućem svetu i kako će to promeniti život potrošača? Možete li vi to učiniti ili napraviti? 
  • Olakšajte svakodnevnicu. U ljudskoj podsvesti je da želi proizvod koji će im olakšati svakodnevnicu, pa ako uspete u tome – na sigurnom ste dobitku! Najbolji primer ovome je da su do skoro potrošači mogli samo u kafićima da piju dobar espreso, ali pojavom kućnih aparata za espreso to se promenilo. 
  • Promene su dobre, nemojte ih se plašiti. Mnoga preduzeća i industrije rade na jedan te isti način, jer su tako oduvek činili. Međutim, svež pogled i nove perspektive mogu doneti značajnu razliku. Budite hrabri i nemojte se bojati promena navika! 
  • Koristite bolji, jeftiniji ili brži pristup. Imate li poslovnu ideju koja nije u potpunosti nova? Ako je to vaš slučaj, razmislite dobro o trenutnoj ponudi i usredsredite sa na to kako možete da stvorite nešto još bolje, jeftinije ili brže. 

3. Obavezno uradite istraživanje tržišta 

Da li neko drugi već radi ono što vi želite da započnete? Ako ne, da li postoji dobar razlog tome? 

Započnite istraživanje svojih potencijalnih rivala ili partnera na tržištu koristeći ovaj vodič. Saznaćete ciljeve koje treba da ispunite svojim istraživanjem i metode koje možete da koristite da bi to učinili. Na primer, ispitanika možete intervjuisati telefonom ili zakazati sastanak uživo. Takođe, možete dati anketu ili upitnik koji sadrže pitanja poput: „Koji faktor uzimate u obzir prilikom kupovine ovog proizvoda ili usluge?“, „Koje biste proizvode želeli da poboljšate?“ itd.

  

Tri najčešće greške koje se prave tokom istraživanja tržišta su: 

  1. Koristi se samo sekundarno istraživanje 
  2. Koriste se samo mrežni resursi 
  3. Istraživanje se vrši samo na uzorku poznanika 

4. Kritike su uvek dobrodošle 

otvaranje firme

Dopustite publici da može lako da sazna sve činjenice o vašem proizvodu ili usluzi. Nekada neko koga i ne poznajemo može da nam kaže najbolju kritiku i da nam tako poboljša poslovanje. Ako kojim slučajem poslušate savete publike, verovatno je da će oni postati prvi obožavaoci vašeg brenda jer su i sami učestvovali u njegovom stvaranju. 

Koristite kritike kako bi poboljšali svoj proizvod ili uslugu. Međutim, budite oprezni, jer neke kritike neće ići vama u korist. Baš zbog toga treba da imate plan kako da prihvatite samo dobro kritike, a ovih šest koraka će vam u tome pomoći: 

  • Stop! Verovatno ćete biti ushićeni kada primite prve kritike i možda će vas navesti da nešto pogrešno zaključite. Usporite i uzmite vremena da pažljivo razmislite o istoj. 
  • Na početku uvek se zahvalite. Ljudi koji vam daju negativne kritike neće očekivati da im se zahvalite na tome, ali ako to učinite onda ćete ih verovatno navesti da vas poštuju. Takođe, ohrabrićete ih da i dalje budu iskreni sa vama. 
  • Zrno istine je uvek tu. Ako se nekom ne sviđa neka vaša ideja, to ne znači da im se ne dopada sve što ste rekli ili stvorili. Naime, ta publika samo pokušava da vam pomogne i verovatno da vam ukaže na neki manji problem ili rešenje koje treba još da razmotrite. 
  • Slične kritike. Ako stalno dobijate iste kritike, onda definitivno to treba da ispravite. 
  • Probudite radoznalost. Budite voljni da uđete u razgovor gde klijent vodi glavnu reč. 
  • Postavljajte pitanja. Otkrijte zašto se nekom nešto sviđa, a zašto ne. 

5. Legalno je pod obavezno 

Ako svoje poslovanje napravite legalnim, ne morate se brinuti posle da li će vam neko ukrasti ideju, prevariti vas u partnerskom odnosu ili vas tužiti zbog nečega.  

Neophodno je razjasniti pod kojom strukturom će se voditi vaše poslovanje, zatim da odredite mu ime, registrujete preduzeće, nabavite sve neophodne dozvole, licence, zaštite logo, ali i sve ostalo podložno autorskim pravima… 

Najbolje je da angažujete advokata, pre svega da bi bili sigurni da ne preskočite nešto što je bitno za vaše poslovanje. A drugo, zato što poslovni advokat će na sve to potrošiti manje vremena, od vas samih. 

6. Napišite poslovni plan  

Dobar poslovni plan je uspeh u građenju svakog poslovanja. O ovoj temi smo već pisali, pa više pročitajte OVDE

7. Ulaganje u poslovanje 

otvaranje preduzeca

Postoji mnoštvo različitih načina da dobijate finansijske resurse koji su vam neophodni za pokretanje novog poslovanja. Raspitajte se koje od njih imate na raspolaganju, pa utvrdite koji vam najviše odgovara. 

Do resursa možete doći na sledeći način: 

  • Sami finansirajte svoje poslovanje. Pokretanje bilo kog poslovanja može potrajti, ali ako sami sebe finansirate onda možete sve lepo da kontrolišete i radite kako vi želite. 
  • Potražite pomoć od prijatelja i porodice. Možda je teško odvojiti posao od ličnih odnosa, ali ako razmišljate o traženju zajma, onda možete prvo pokucati na vrata najbližih (ako su u mogućnosti da vam pomognu). Iznesite im svoj poslovni plan pre nego što ih pitate za zajam. 
  • Podizanje kredita za otvaranje malih preduzeća. Mnoštvo banki i fondova pružaju isti, samo treba da se raspitate i vidite koji je najpovoljniji za vas.  
  • Započnite tzv. crowdfunding kampanju onlajn. Ponekad je snaga u brojkama, a gomila malih investicija može stvoriti nešto veliko. Crowdfunding je stigao i na domaće tržište, pa to iskoristite. 

8. Razvijte svoj proizvod ili uslugu 

Nakon svega što ste uložili u započinjanje poslovanja, imaćete fenomenalni osećaj kada vidite kako vaša ideja počinje da oživljava. Međutim, imajte na umu da treba da uz sebe imate stručnjake, ako vi to niste. Naime, ako želite da napravite aplikaciju, a niste inženjer, moraćete da potražite stručnjaka ili ako treba masovna proizvodnja, onda ćete morati da se udružite sa nekim proizvođačima. 

Narednih sedam koraka je neka osnova koju možete koristiti za razvoj vlastitog proizvoda. Proizvod pre svega treba da bude jednostavan i kvalitetan. Najbolja opcija nije nužno napraviti najjeftiniji proizvod, čak i ako to snižava troškove proizvodnje. Takođe, morate biti sigurni da proizvod ima tu moć da brzo privuče nečiju pažnju.  

Sledite sledeće korake: 

  1. Zadržite kontrolu nad svojim proizvodom i gledajte stalno da ga poboljšate. Ako razvoj proizvoda prepustite nekom drugom ili nekoj drugoj firmi bez nadzora, možda nećete dobiti ono što ste zamislili.  
  1. Proveravajte redovno radnike da biste umanjili rizik. Ako zaposliste samo jednog inženjera, onda je velika verovatnoća da niko neće moći da proveri njegov rad. Zato koristite više inženjera kako biste bili sigurni da proizvod ide ka onome što ste zamislili. 
  1. Zaposlite stručnjake. Zaposlite ljude koji su sjajni u onome što vama treba.  
  1. Nemojte stavljati sve radnike u isti koš.  Vodite računa da vaše poslovanje ne zastane, ako neko od njih da otkaz ili ako vam propadne ugovor sa njima. 
  1. Upravljajte razvojem proizvoda, radi uštede novca. Cene mogu varirati za inženjere u zavisnosti od njihove specijalnosti, pa se pobrinite da ne plaćate prekvalifikovanog inženjera, ako možete da dobijete isti krajnji rezultat po nižoj ceni. 

Počnite da učite što više o proizvodnji, kako biste poboljšali proces i odluke o zapošljavanju u kratkom vremenskom periodu.  

9. Izaberite svoj tim 

zapocinjanje biznisa

Da biste poboljšali svoje poslovanje, moraćete da predate neke odgovornosti i drugim ljudima. Treba vam tim i to dobar! 

Bez obzira da li vam je potreban partner, zaposleni ili frilenser, naredna dva saveta će vam pomoći da nađete onog pravog: 

  • Jasno navedite svoje ciljeve. Potrudite se da razumeju vašu viziju i koja bi njihova uloga bila u toj misiji od samog starta. 
  • Pridržavajte se protokola o zapošljavanju. Prilikom započinjanja procesa zapošljavanja potrebno je uzeti u obzir mnogo stavki, od selekcije, pa do postavljanja pravih pitanja i popunjavanja dobrog obrasca. 

10. Adresa poslovanja 

Bilo da vam treba prostor za kancelariju ili prodaju, vaši prioriteti će se razlikovati, ali ovo morate uzeti u obzir: 

  • Stil poslovanja. Proverite da li je ta lokacija u skladu sa stilom vašeg poslovanja. 
  • Demografski podaci. Započnite sa razmatranjem ko su vam kupci. Koliko je važna njihova blizina vašoj lokaciji? Ako ste maloprodaja koja se oslanja na lokalnu zajednicu, ovo je od vitalnog značaja. Za ostala poslovne modele to već neće biti problem. 
  • Okruženje. Ako potrošači treba da dođu do vaše prodavnice, proverite da li ju je lako pronaći na mapi. Zapamtite, čak i najbolja prodajna mesta imaju neke svoje mrtve tačke, samo gledajte da su to one manje. 
  • Pristupačnost i parking. Nemojte dati razlog potrošačima da idu negde drugde, jer ne znaju gde da se parkiraju kod vas. 
  • Konkurencija. Ponekad imati nekog za takmičenje u neposrednoj blizini je dobra stvar, a ponekad to nije dobro. Sve u svemu, da li treba da ste u blizini konkurencije ili ne odlučićete posle istraživanja tržišta. 
  • Blizina drugim preduzećima i uslugama. Kompanije drugih niša u blizini mogu takođe obogatiti kvalitet vašeg poslovanja. 
  • Slika i istorija lokacije. Šta piše o toj adresi na internetu? Da li je neko drugo preduzeće tu propalo? Npr. ako su ljudi vezali pomenutu lokaciju sa nekim negativnim iskustvom, treba će vam dosta vremena da ispravite te krive Drine. 
  • Najam, komunalije i ostali troškovi. Najam je najveći trošak objekata, ali proverite i komunalije. Nemojte da vas cena istih posle iznenadi. 

Jednom kada znate šta treba potražiti, onda je vreme da počnete da tražite mesto koje odgovara svim vašim kvalifikacijama, a ovo vam može pomoći: 

  • Razmislite o vremenskom okviru zakupa. Sami odredite koliki vremenski zajam vam je potreban. Nemojte zakupiti prostor na duži period, ako to nema smisla za vaše poslovanje. 
  • Iskoristite ceo prostor. Nikad nemojte gledati na nešto kao višak prostora, već iskoristite to npr. za prostor za zajednički rad ili nešto slično.  
  • Vi napravite uslove iznajmljivanja. Nemojte da pravite ugovor o zakupu koji vam neće ići na ruku. 

11. Počnite sa prodajom 

novo poslovanje

Bez obzira na vaš proizvod ili uslugu, budućnost vašeg poslovanja zavisiće od prihoda i prodaje. Postoji mnoštvo različitih prodajnih strategija i tehnika koje možete koristiti, a mi ćemo vam reći tri načela: 

  1. Slušajte. Kada slušate svoje klijente ili kupce, znaćete tačno šta oni žele i šta im je neophodno – onda ćete sami već znati kako to da im date. 
  1. Izvršite mani pritisak na kupce ili klijente, ali nemojte ih jako pritiskati. Bitno je da se ne osećaju kao da ih forsirate da kupe vaš proizvod ili uslugu. 
  1. Ne bojte se da čujete „ne“. Većina ljudi je previše ljubazna. Dopuštaju vam da napravite svoj potez čak i ako nemaju interesovanja za kupovinu. Baš zbog toga je vreme vaš najvažniji resurs, morate ga dosta dati da bi došli do cilja. 

12. Proširite svoje poslovanje 

Postoje milion različitih načina kako da proširite svoje poslovanje. Možete osnovati novo preduzeće, krenuti u ekspanziju novog tržišta, proširiti svoju ponudu i mnogo drugog sličnog. Međutim, nijedan plan rasta neće uspeti ako nemate dva ključna segmenta koja imaju sve rastuće kompanije. 

Prvo je plasiranje na tržište. Efikasno koristite internet marketing kampanje putem naivnog oglašavanja. Takvo oglašavanje zna da dođe do pravih korisnika i donosi vam sigurnu pravu publiku – vašu ciljnu grupu. 

Drugo, kada dođete do kupaca, treba da znate da ih zadržite. Pomozite im da se osećaju što je bolje moguće, zato ulažite u korisničku službu, vođenje društvenih mreža koje su odlične za komunikaciju sa publikom, nastavite da istražujete tržište da bi bili u koraku sa sadašnjosti, ali pre svega zapošljavajte dobre ljude i pravite vrhunske proizvode i usluge – tako ćete sigurno izgraditi carstvo o kakvom ste sanjali! 

Adnativia Logo

Unapredite Svoje Oglašavanje - Pridružite se našoj Naprednoj Oglasnoj Platformi!

Prednosti Pridruživanja Platformi:

  • Moćni Alati za Oglašavanje: Koristite inovativne alate za dizajniranje i pokretanje efikasnih kampanja.
  • Ciljano Oglašavanje: Dostignite vašu ciljanu publiku uz naprednu analitiku i segmentaciju.
  • Podrška Eksperata: Profesionalna podrška za sve aspekte vaših oglašivačkih inicijativa.
  • Rezultati u Realnom Vremenu: Pratite učinkovitost vaših kampanja u realnom vremenu i prilagođavajte ih prema potrebi.

Započnite svoju oglašivačku revoluciju danas. Prijavite se i pokrenite kampanje koje će transformisati vaše poslovanje.

POKRENITE SVOJE KAMPANJE!

[crp]