Korona virus: Pobednici i gubitnici u poslovnom svetu

korona virus

Kako se prilagođavamo životu sa korona virusom, naša svakodnevnica i navike se brzinom svetlosti menjaju. Međutim, da li ste se zapitali kako će pandemija delovati na poslovan svet? Na koga će ostaviti veće, a na koga manje posledice? Koje industrije će iz ovog izaći kao apsolutni pobednici? 

Ako gledamo opšte, onda poslovanja na koje će uticati COVID-19 možemo podeliti u tri kategorije: 

  • Pobednici: Sektori koji će izvući dobiti iz cele situacije 
  • Gubitnici: Sektori koji će mnogo izgubiti zbog pandemije 
  • Kockari: Sektori koji mogu ići i ka pobedi i ka gubitku, u zavisnosti od razvoja situacije 

Svakako, treća kategorija je najzanimljivija, jer od akcija koje trenutno izvode zavisi da li će se priključiti pobednicima ili gubitnicima. 

Pogledajmo sad svaku kategoriju opširnije. 

1. Pobednici 

poslovanje u doba korone
[crp]

Ovi sektori su se neočekivano našli na dobitnoj strani epidemije i kako stvari stoje napredovanje im je na vidiku. Inače, prirodno je da sada strategija ovih kompanija  bude takva da agresivno ulažu u mogućnosti i svoj rast. 

Internet tržišta 

Od kada je pandemija počela, ljudi masovno kupuju putem interneta. Neke od najvećih internet tržišta na svetu otvaraju nova radna mesta. Tako je svima nama dobro znani Amazon otvorio čak 100.000 novih poslovnih mesta kako bi uspeo da budu besprekoran u potražnji koja je zavladala. Dok neka druga tržišta, zbog manjka kapaciteta, obustavljaju nove porudžbine, sve dok dosadašnje ne isporuče. 

Neka tržišta su svoje kapacitete preokrenuli u humanitarne svrhe. Tako je kineski gigant za e-trgovinu JD.com svoja vozila usmerio da besplatno voze hranu i medicinske proizvode u grad Vuhan. 

Farmaceutska industrija 

Farmaceutske kompanije igraju možda i najznačajniju ulogu u svetu biznisa tokom pandemije. Gilead, kalifornijska kompanija, poseduje prava na lek Remdesivir koji pomaže pri lečenju virusa. Moderna, iz Masačusetsa, aktivirala je tim koji radi na pronalaženju vakcine za COVID-19. Švajcarski Roche je glavni dobavljač za testove. Dok je japanski Fujfilm profitira od postojećeg leka Avigan. Naravno, ima još dosta kompanija iz ove niše koje iz ove situacije dobro profitiraju. 

Logistika/dostava 

Pošto je karantin uveden širom sveta, pa shodno tome većina ljudi ne može da napušta svoje domove, mnogi proizvodi i usluge im se isporučuju. Cainiao, logistička dostavljači popularnog internet giganta Alibaba Group, pokrenila je još 25. Januara Green Channel (zeleni kanal) kao odgovor na povećanu potražnju za zaštitnom odećom i medicinskom opremom, naročito za medicinsko osoblje u provincija Hubei. Za samo devet dana Cainiao je primio više od 7.000 porudžbina i isporučio je preko pet miliona medicinskih proizvoda u Vuhan i susedne gradove. 

Video konferencije 

Platforma za vođenje video konferencija Zoom je cenu akcija tokom pandemija povećala za preko 50%. Skype i Microsoft ovakav tip usluge isto vide kao dobar profit tokom  korona virusa. Treba da napomenemo da su svi navedeni ponudili i posebne ponude paketa svojih usluga tokom vanrednog stanja. Potražnja ovakvih usluga ne treba da nam je čudna, jer su skoro sva poslovanja prebačena u online svet. 

Striming kompanije i gejming industrija 

Striming platforme poput NetflixaAmazon Prime video i Deisney+ su povećale gledanost i broj korisnika. Gejming platforme takođe doživljavaju rekordni rast. Karantin i te kako prija za profit ovim kompanijama, jer su proizvodi obe industrije ono što većinu ljudi zabavlja u vremenu pandemije. 

2. Gubitnici 

recesija

Rukovodstvo kompanija koje su u ovoj grupi će biti potreban herkulovski napor da ih iščupaju iz predstojeće krize. Čak i ako uspeju, mnoge će imati neprocenjive gubitke. U ovim industrijskim sektorima smanjuju se troškovi, radi se na operacijama uklanjanja rizika i spremnosti za povratak kada se uslovi poboljšaju. 

Kompanije za vazdušni, kopneni i vodeni saobraćaj 

Globalna avio industrija SAD je saopštila da će joj biti potrebno oko 200 milijardi dolara hitne pomoći ne bi li krenula u oporavak posle ovog šoka. Ništa manje neće trebati ni evropskim kompanijama, ali i drugima širom sveta.  

Norveška je već otkazala 85% svojih ruta i otpustila preko 90% radnika. Virgin Atlantic namerava da „parkira“ 85% svoje flote tokom aprila i poslala je svoje radnike na dve nedelje neplaćenog odsustva tokom naredna tri meseca kako bi sprečili gubitke posla. 

IAG, matična kompanija British Airways, Iberia, Aer Ligus i  Vuelina, smanjiće kapacitet za 75% u aprilu i majku, dok će grupa Air France-KLM smanjiti za 80% do 90%.  

Većina brodskih saobraćajnih linija je prestala sa radom, a neke će ova kriza dovesti i do bankrota. Kako je kretanje po gradovima, kao i ono međugradsko uglavnom zabranjeno, onda ne treba da nas čudi što je i celokupan kompanije za kopneni saobraćaj takođe na „pauzi“. 

Turizam  

Definitvno jedan od industrijskih sektora koji najviše gubi u ovoj pandemiji. Situacija za turističke radnike i njihove kompanije ili organizacije će podjednako biti teška u bilo kojoj državi. 

Na primer, sva skijališta u Italiji, Francuskoj, Austriji i Švajcarskoj su zatvorena dok je sezona trajala. Leto nam stiže, a da li će biti normalne letnje sezone – teško. Ako je i bude, biće skraćena, a i sigurno će biti u deficitu sa turistima. 

Nafta i gas 

1.januara barel sirove nafte prodat je za 67.05 dolara na Njujorškoj berzi. Danas je isti oko 26 američkih dolara. Dakle, zalihe naftne kompanije vrede duplo manje nego na početku godine. 

Prema podacima Međunarodne agencije za energetiku, globalna potražnja za naftom je pala prvi put od 2009. godine.  

Investiciono bankarstvo 

Na stotine londonskih i njujorških investicionih bankara sprema se da izgubi posao usled pada u sklapanju dogovora sa klijentima. Očekuje se da razoran „zemljotres“ tek pogodi ovaj sektor.  

Tradicionalna maloprodaja 

Dok su ljudi zatvoreni u karantinu, nema smisla da tradicionalna maloprodaja  bude otvorena, pa su tako mnoge maloprodaje zatvorene širom planete. Izuzeti su veliki lanci super-marketa i apoteke. Stručnjaci smatraju, da će trebati vremena da se oporavi tradicionalna maloprodaja. 

Profesionalni sport  

Italija je najgore pogođena zemlja Evrope zbog pandemije, pa je shodno tome prva otkazala sve sportske događaje. Ubrzo su i ostale evropske zemlje sledile njen primer, a za njima i države na drugim kontinentima. Na kraju je doneta odluka da se ni Olimpijske igre ne održe ove godine. 

Filmska industrija 

Analitičari predviđaju da se globalna filmska industrija suočava sa gubitkom od 5 milijardi dolara zbog pojave pandemije i zabrane rada. Ta cifra bi mogla i da poraste, ako karantin potraje, jer ne mogu da se posećuju bioskopske hale. 

3. Kockari 

kriza kovid

Poslovanja koja padaju u ovaj sektor mogu progurati vanredno stanje, samo ako svu svoju snagu usmere ka tome i ne odustanu. Mnogima će ova situacija napraviti odskočnu dasku uz pomoć koje će doskočiti na viši nivo poslovanja. Međutim, ima i onih koji će se pridružiti gubitničkom timu. 

Bankarstvo 

Većina banki će se teško oporaviti od ovoga iznenadnog šoka. Ako svetska ekonomija uđe u recesiju, a to se čini vrlo mogućim, tržište finansija će takođe pasti. 

Međutim, banke mogu ostvariti saradnju sa preduzećima kojima je potrebna pomoć i sa fizičkim licima. Mnoge od njih su već počele da nude hitne kredite, kao i dozvolu prekoračenja računa poslovnim klijentima koji su se našli u riziku. Mnogim potrošačima će biti potrebna privremena rešenja koja bi mogla da rezultiraju nagli nalet traženja malih i srednjih kredita. 

Zdravstvena zaštita 

Neki igrači u ovom sektoru pojavljuju se sa novim idejama koje bi mogle poboljšati zdravstvenu zaštitu. Ostali će se suočiti sa propadanjem i treba će im magija da se iz toga iščupaju. 

Kineska digitalna firma Baidu je jedna od onih koja je brzo postala inovativna. Pokrenula je aplikaciju Fight Pneumonia kako bi pomogla javnosti da brzo dobiju tačne i korisne informacije o epidemiji. Takođe, nudi svoju platformu za besplatno medicinsko savetovanje korisnicima koji traže konsultacije o COVID-19. Ovu platformu je videlo preko 100.000 lekara širom Kine koji su odgovorili na desetine milione upita. 

Proizvodnja 

Mnogi proizvođači će se boriti, jer roba koju proizvode više nije tražena. Međutim, oni koji su željni rada će se okrenuti ka pravljenju drugih proizvoda. Na primer, kineski proizvođač automobila BYD otvorio je proizvodne linije za hirurške maske i sredstva za pranje ruku. Pomenuta kompanija je bila jedna od 2.500 koja se odazvala pozivu kineskog predsednika u borbi protiv virusa. 

GM, Ford i Tesla pominju mogućnost proizvodnje respiratora. LVMH, francuska kompanija za luksuznu robu koja stoji iza brendova Louis VuittonChristian Dior i Givenchy, je takođe krenula u proizvodnju sanitarnih sredstava i nameravaju da u prvoj sedmici proizvedu oko 12 tona istog. LVMH poklanja pomenute proizvode francuskim bolnicima. 

Obrazovanje 

Većina škola, univerziteta i drugih obrazovanih ustanova su zatvorila svoja vrata, ali ne nužno i svoje poslovanje. Kako je sve više i više ljudi zatvoreno u svojim domovima, postoji mogućnost da obrazovane institucije povećaju opseg i obim svog poslovanja na internetu. Platforme koje pružaju obrazovanim ustanovama mogućnost da prikažu svoj program su najpopularnije u ovom vremenu. 

U bilo koju od pomenute tri grupe da spada vaša industrija, sigurno je da nas posle pandemije čeka teška ekonomska situacija, koja će ostaviti svoj ožiljak na svako poslovanje, samo negde dublje, a negde pliće. Ono što je sigurno je da će poslovanja vođenja na internetu biti u prednosti nad svim ostalima. 

Adnativia Logo

Unapredite Svoje Oglašavanje - Pridružite se našoj Naprednoj Oglasnoj Platformi!

Prednosti Pridruživanja Platformi:

  • Moćni Alati za Oglašavanje: Koristite inovativne alate za dizajniranje i pokretanje efikasnih kampanja.
  • Ciljano Oglašavanje: Dostignite vašu ciljanu publiku uz naprednu analitiku i segmentaciju.
  • Podrška Eksperata: Profesionalna podrška za sve aspekte vaših oglašivačkih inicijativa.
  • Rezultati u Realnom Vremenu: Pratite učinkovitost vaših kampanja u realnom vremenu i prilagođavajte ih prema potrebi.

Započnite svoju oglašivačku revoluciju danas. Prijavite se i pokrenite kampanje koje će transformisati vaše poslovanje.

POKRENITE SVOJE KAMPANJE!

[crp]