Šta je negativni marketing i da li je efikasan?

by Tamara

Negativni  marketing se danas često koristi i veoma je efikasan. Postoji nekoliko vrsta negativnog marketinga i ovaj vid reklamiranja se može iskoristiti u razne svrhe.

Negativni marketing u digitalnom marketingu

Kada govorimo o digitalnim marketingu, najčešće se koriste metode sa naslovima poput ,,Nemoj da klikneš ovde“, i slično. Da stvar bude interesantnija, i ovaj vid marketinga funkcioniše i oglašivačima donosi lep profit. Međutim kao i u svakom drugom marketingu, morate napraviti pravi koncept koji će biti efikasan.

I naš Native Media tim je koristio negativni marketing u tekstu Ovaj vid marketinga je totalno bezveze.

Postoji jedna jako interesanta reklama za letovanje u Hrvatskoj. Naslov glasi: Zašto je Hrvatska najgore moguće mesto za vaš odmor? Kopivrajter je privukao potencijalne posetioce sa nekoliko fora u kojima je koristio negativni marketing:

  • Rečenicom: ,, Ne razumem čemu interesovanje za ovu zemlju. Nije kao da je sad tamo snimljena neka popularna serija ili slično.“ Nadaleko je poznato da je jedna sezona čuvene ,,Igre prestola“ snimljena u Hrvatskoj što je izazvalo veliko interesovanje za ovu primorsku državu.
  • Podlaslovom ,,Zašto bi iko želeo da ode tamo?“, ispod kojeg se nalazi zanosna slika pustog ostrva okruženog plavim morem. Kada vidite sliku, bar na trenutak ćete zamisliti sebe kako uživate na ovom mestu.
  • Rečenica: ,,Nećete imati ni mira ni tišine“, i opet kao prilog slika mladića koji bezbrižno pluta po površini prozirne vode, koja u čitaocu budi čežnju za zasluženim i potrebnim odmorom.

.. . itd. Ostatak teksta koristi sličan princip, ujedno se reklamiraju noćni život u Hrvatskoj, dobra hrana, prelepi zalasci sunca…

Ovo nije samo odličan primer kako iskoristiti negativni marketing, već i kako napisati dobru nativnu reklamu.

Negativni marketing koriste poznate ličnosti

Danas imamo čitavu armiju poznatih ličnosti koje koriste negativni marketing.

Setite se vremena kada ste bili školarac. Dobri učenici sa svim peticama bili su štreberi i bubala, dok su oni lošiji koji beže sa časa i svađaju se sa nastavnicima, bili kul buntovnici.

Poznate ličnosti često koriste svoju negativni marketing, kako bi dobili na svojoj popularnosti.

Tako je ( na žalost ) i kasnije u životu. Zato danas imamo mnogo poznatih ličnosti, što stranih, što domaćih, koje privlače pažnju na osnovu nekog negativnog ponašanja. To su obično vanbračne afere, vulgarni rečnik, skandalozna i izazovna odeća, novi muzički pravci koji favorizuju narkotike i alkohol…

O tome koliko i ova reklama može da utiče na nečiju popularnost, objasnila je svojevremeno Viktorija Bekam: ,,Neka pričaju i loše, ali samo neka pričaju“. Za Viktoriju Bekam inače važi da je uobražena, da se ne smeje, da svaki komad odeće obuče samo po jednom, da je bahata…. ali njena popularnost i dalje traje.

Ciljajte na stvari koje vaši korisnici ne vole. Kako da iskoristite negativni marketing za vašu reklamu?

Da bi ste iskoristili negativni marketing na pravi način, morate biti dobar psiholog. Najpre treba poznavati svoju ciljnu grupu koju želite da privučete.

Recimo, ako ste svesni šta vaša ciljna grupa ne voli, to možete iskoristiti za koncept vaše reklame. Dakle, ako vaši kupci nešto ne vole, naglasite da i vi to ne volite u svojoj reklami i već ste privukli njihovu pažnju. Ovim postupkom ste im ,,udarili na emociju“, a to je glavno oružje svakog marketinga. Poželjno je da iskoristite i malo humora.

Vaš potencijalni kupac je u ovakvoj reklami pronašao svog istomišljenika i samim tim mu je i vaš proizvod prirastao k’ srcu. Nakon što vidi ili pročita reklamu, on već uveliko razmišlja o vašem proizvodu, a sledeći korak bi bila kupovina istog.

Ismevanje konkurencije. Primeri  negativnog marketinga.

Negativni marketing su koristile i velike kompanije, kako bi se suptilno narugale svojoj konkurenciji. Ovo baš i nije etički, ali nije ni zabranjeno ako kompanija kojoj se ,,rugate“ već ima razrađen posao i poverenje svojih kupaca.

Najpoznatiji ,,sukob“ jeste između Koka Kole i Pepsija, odnosno u ovom slučaju Pepsi je taj koji je koristio negativni marketing. Postoji nekoliko reklama u kojima se ismeva Koka Kola. Među poznatijima je reklama u kojoj dečak na automatu kupuje limenku Koka Kole, samo da bi mogao da se popenje na nju i da dohvati dugmence za Pepsi. Dečak uzima limenku Pepsija i odlazi srećan, dok Koka Kola ostaje na podu.

Kurirska služba FedEx je ismevala DHL, svog glavnog konkurenta. Brendirali su svoje kamione , tako da zadnji kraj podseća na DHL-ovo vozilo, samo da bi time stavili do znanja potencijalnim korisnicima da su oni uvek ispred DHL-a i da su brži od njih.

Bilo je i drugih primera negativnog marketinga, a ovaj princip se koristi još od šezdesetih godina prošlog veka. Ovakve reklame su uglavnom zabavnog i humorističkog karaktera, pa su zabavne i potencijalnim kupcima .

Ipak, treba biti oprezan i umeren, ako rešite da se oglašavate ovim putem, jer konkurencija uvek može pronaći razlog za tužbu, ali sa druge strane, ovo može biti i interesanta reklama i za vašu konkurenciju.

button-1

button-1

Preporučujemo

Leave a Comment

* By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.